Advertisement

Monday, 23 January 2012

Mood Semester 1

Assalamualaikum!

wahahahaha...dah nak masuk hujung bulan satu baru kau nak cakap selamat tahun baru ye. kejap ada ke aku macam nak wish hepi new year??takde kot...haha.

okey apa apa pun aku cuma nak share satu cerita dimana aku dah habis semester 1!yeay!!hey, tu satu pencapaian yang bagus tahu bilamana sepanjang hidup menjadi seorang pelajar ukm semester 1 ia sangat mencabar hokay. masa tu la macam-macam perasaan timbul. rasa seronok (ni mula mula je), rasa sepi, rasa takut(?), rasa nak berhenti belajar!!(ni paling dirasai).

kenapa aku rasa nak berhenti belajar sangat-sangat walhal dulu bukan main lagi melonjak lonjak nak sambung belajar. mula mula sekali aku rasa macam tak boleh nak serap dunia belajar (walhal dah pernah ada experience belajar masa diploma, kau bukan budak matrik la yang kerjanya panggil lecturer cikgu dan baru pertama kali rasa dunia belajar di ipt). okay itu betul aku pernah rasa macam mana belajar dekat ipt..s bukan ipt..a. mood belajar dia lain. lagi lagi dekat ukm (u lain aku taktau) yang semuanya very fast forward. bukan setakat belajar je laju, kokurikulum pun laju. di sini aku sangat kagum dengan budak matriks sebab diorang memang sangat sangat pandai hal menganjurkan event hal jadi ahli majlis tertinggi apa apa ntah. mereka diajar jadi begitu. tapi kadang kadang dorang ni sangat rajin akademik juga. tu yang buat aku tambah stresss. ye di akui di sini bahawa aku bukan seorang yang aktif -_-''

tiba-tiba satu saat dalam hidup aku, aku terfikir yang aku ni takde la pandai sangat pun rupanya. dekan setiap sem konon..masa diploma boleh lah kau nak dapat dekan. bolehlah kau tak repeat subjek. masa dekat universiti jangan mimpi lah kalau kau tak gandakan usaha kau masa diploma dulu,kau takkan dapat pointer tinggi melangit. tapi serius aku sekarang dah tak fikir sangat pasal pointer..dekan and what so ever tu tapi aku akan ubah corak belajar aku untuk semester yang akan datang ni supaya jadi lebih bertangungjawab dalam hal pembelajaran (perghh..bertanggungjawab tu..). pengalaman sem 1 mengajar aku supaya jangan leka ataupun jangan terlampau leka. oleh kerana itulah masa sem 1 ni aku nak rasa repeat subjek sebab time diploma tak pernah rasakan so kenalah rasa masa degree ni. tapi aku akan pastikan yang sem 1 je jadi macam ni, dan sem akan datang aku takkan repeat paper lagi. biarlah tak dapat pointer tinggi melangit asalkan tak kena repeat.

hati aku masa tu memang sangat sangat rasa nak berhenti belajar. mula-mula aku just main main je cakap dekat member aku 'jom ah kita berhenti belajar besok, ambil surat berhenti ramai-ramai'..hahaha. dorang masa ni geram je dengan aku sebab boleh buat main-main pulak pasal ni. tapi geram geram pun dorang layankan aje sebab dorang pun rasa tertekan je belajar. cuma aku malas nak layan sangat rasa stress tu sampailah aku rasa betul betul taktahan nak belajar kat sini lagi. masa tu aku cakap dekat member aku yang aku rasa nak berhenti belajar. kali ni betul betul sampai nak menangis la aku cakap..haha. aku memang sensitif tapi tak tunjuk (poyo la konon). dorang dah rasa macam terkejut sebab tak sangka aku boleh cakap macam tu. aku siap cakap dekat mak aku lagi tapi dalam nada bergurau la. aku ingatkan mak aku tak amek port sangat rupa-rupanya dia memang ambil kisah sebab lepas tu dia cerita dekat makcik aku..haha.

walaupun asyik cakap nak berhenti la bagai, last last habis jugak semester 1. biasalah tertekan over sangat..hehe. masa final exam lagi mencabar. satu ukm takde air sampai lori syabas kena hantar air la. sebenarnya aku tak kisah sangat pasal tu. aku boleh je hidup dengan air kejap ada kejap takde tu tapi yang menjadi masalahnya bila aku punya baldi kecikkk je. maka, kalau simpan air pun dapat tahan satu hari je. disebabkan itulah time air takde aku pun apalagi balik rumah la..haha. tapi lepas tu aku balik semula kolej, bukan kolej aku tapi kolej member aku. memang sampai paper 2nd last lah aku menapak kolej lain. dan satu lagi cabaran masa exam ni bila aku kena demam panas seminggu!gila lah. memang semua paper masa tu aku buat ala kadar je. paper akaun pun aku tak dapat nak buat betul-betul. terpaksa la aku tukar target aku dari A ke B. entah apa la nasib result aku sem ni.

hmmm...rasanya samapi situ je aku nak cerita. perasaan nak bercerita tu ada tapi aku macam tak boleh nak susun ayat tu jadi satu cerita yang teratur..haahahaa. sampai ketemu lagi! sayonara~~

7 comments:

  1. Hai MJ..la study UKM ke?akak keje dekat UPM..dekat beno la..congrats da abes 1st sem..jangan putus asa ye..insyaallah lama-lama ok,mula-mula memang payah but MJ da prove MJ boleh lepas 1st sem dengan jayanya..so no need to worry ye..yg penting jangan putus asa :D

    ReplyDelete
  2. @Yana Kama
    oooouh..keje upm ke..member mj ramai stdy sane kot..zack zukhairi blogger femes tu pon stdy sane,k.yana p la cari die..ehehehe..kot2 terjumpe ke kan..wokey,tenkiu ea..=)

    ReplyDelete
  3. erm..ko ok la milo...da rase belajar suasana ipt mcm ne..ak ni hah...dr sekolah..tup..tup..masuk alam ipt..erm..mmg culture shock la...hehe..pape pon..tahniah...da abis sem 1..hahaha...mikro ok x? dpt result..bgtau ak ea..hahaha...

    ReplyDelete
  4. @seseorang yg hanya seorang
    naseb baik la ko culture shock kejap je kan..kalau ko terkejut smpai abes stdy..mmg parah ah..haha...apsal ko nk tau sgt pasal mikro?ish..padahal math pon teruk gak..

    ReplyDelete
  5. Salam, nak tanya. Macam mana proses nak apply untuk repeat paper tu? Kalau dapat gred apa boleh repeat? Kalau dapat E kena repeat subjek ke?

    ReplyDelete
  6. @Mymystudy mana?daftar lg sekali je subjek tu bila masuk semester baru.E mmg kena repeat. kalau D digalakkan repeat jugak.

    ReplyDelete