Advertisement

Saturday, 24 March 2012

Makanan Yang Paling Senang DiMasak

Assalamualaikum

minggu ni aku balik rumah (lagi!?). memang taknak balik rumah, tapi tiba tiba rasa macam rumah tu memanggil-manggil aku je suruh balik..haha. kali ni balik aku siap bawa buku lagi. nak siapkan tutorial la katakan. tapi sampai ke saat aku tulis post ni pun tak terusik lagi tutorial tu..hehe. malam nanti aku usik tutorial, petang ni kita bersukaria dulu. maka, aku dah lama tak cerita pasal makanan yang mak aku masak, ye diulangi mak aku masak tapiiii dengan aku jadi pembantu tukang masak. kira macam aku pun tukang masak jugak la, takde la jadi tukang kacau je..cewaahhh..haha.

hidangan yang paling cepat senang dan mudah dimasak sudah tentu lah...

Sup Sayur Cendawan Bakso

tengok gambar pun tau dah senang nak masak kan. tak payah cerita la bahan-bahannya apa kan. kalau nak lagi mabelesss tambah makaroni. perghhh, gerenti meletup. ada sekali tu mak masak sup sayur makaroni, habis makaroninya tinggal kuah dengan sayur la sikit. lepas tu topup jelah makaroni dalam sup tu bila nak makan. see, senang je kan.

makanan seterusnya yang memang paling senang dimasak adalah...

Ikan Masin !!!

siapa taktau masak ikan masin memang la taktau nak cakap apa kan. kau beli ikan masin, basuh basuh sikit lepas tu campak je goreng. dah boleh makan. simple kan. 

seterusnya lauk utama kita adalahhh....

Ikan Cencaru Masak Asam Pedas

haaa..masak asam pedas ni tak susah sebenarnya tapi kadang kadang aku selalu lupa bahan-bahannya. padahal tumis cili mesin tu je. mak aku kalau masak asam pedas memang suka letak labu air sejak tahu labu air tu sedap bila dimasak buat asam pedas. 

lauk yang terakhir paling mabeeelesss and deliciossss adalahh...

Sambal Ikan Bilis

sambal bilis pun sonanngg je eh nak masaknya. tumis cili sampai garing (sampai sekarang aku tak dapat nak bajet bila cili tu nak garing..=_=) lepas tu masukkan je ikan bilis yang telah digoreng garing dan siap!! mak kata ada jenis ikan bilis yang macam sesuai dibuat goreng sambal. baru lah meletuppp bila makan..haha. maka pendek kata semua yang dimasak hari ni senang je lah tinggal nak praktikkan kan sorang sorang tu je yang aku tak berapa nak confident. satu masakan yang paling aku yakin nak masak ialah nasikkk! okbai! selamat memasak.

nota kecik:
*aku memang tak reti nak cerita resepi tu satu satu..haha.

Tuesday, 6 March 2012

Lepas Tengok Wayang Terus Sakit




Assalamualaikum

minggu lepas aku sakit lagi. masuk ni dah dua kali aku sakit selama dua bulan berturut-turut. tiba-tiba je antibodi tak kuat..hukhuk. minggu lepas disyaki keracunan makanan sebabnya aku muntah-muntah dari jam 2 pagi sampai la 6 pagi! asal keracunan makanan je terus syak kafe..haha.

masa kejadian tu aku memang dah mula rasa sakit macam tekak kering, asyik tersedu-sedu lah bagai. ini akibat makan nasi lemak dekat kiosk fakulti (tiba-tiba hari tu pedas giler sambal dia). satu je masalah aku kalau dah tersedu-sedu memang confirm lah lambat nak elok. kejap-kejap tersedu. baru nak okey dah tersedu balik. kemudian balik kolej pergi lah makan dulu sebab aku memang ada bawak lauk dari rumah sikit dan beli la nasi, sambal ayam dengan telur sambal kafe. masa tu memang banyak la aku curah sambal ayam. telur tu memang aku dah rasa semacam tapi aku jenis makan je apa-apa pun (konon-konon kebal lah). masa tu memang tak fikir la pasal makanan tu elok ke tak apa ke, habis makan terus tunggu kawan-kawan lain datang jemput aku dengan onie pulak. kitorang semua berlapan - aku, onie, jiha, enol, norien, ana, pia, mel.

bila dah masuk kereta masing masing taktau mana hala tuju nak pergi sebenarnya, almaklumlah kitorang tengah takde bajet kan masa tu. alih-alih pergi lah putrajaya sampai habis putrajaya tu kitorang pusing sebab aku mana reti jalan putrajaya (jalan bangi pon!haha). tempat utama dituju Masjid Putrajaya (time tu memang dah maghrib) dan lepas tu baru pergi alamanda. sakit-sakit pun ada hati nak jalan lagi. mula-mula ingatkan tak kronik sangat setakat tersedu-sedu je. tiba-tibaaa....masa tengah tengok wayang la aku mula tersedu-sedu, masa tu memang malas ah nak fikir orang sebelah. habis je wayang aku bangun terus blah takde nak toleh toleh kiri kanan de..haha.

ouh, untuk makluman ini first time aku pergi tengok wayang (ikutkan kali kedua sejak aku tingkatan 4 dulu) dan sumpah lepas ni aku taknak pergi dah. bukan sebab kes aku tersedu-sedu tu..ni atas sebab-sebab peribadi sendiri..hehe. maka, habis wayang dalam jam 12 terus balik kolej. masa ni lah segalanya-galanya bermula. pagi-pagi buta tu la aku muntah. memang dahsyat la kan habis aku muntahkan apa yang aku makan masa dekat alamanda. paling best aku tak sempat lari pergi tandas, terus termuntah depan bilik (sebenarnya dah termuntah atas katil lagi..huhu..tapi tu sempat tahan la sikit). start situ lah aku terus muntah-muntah sampai tak larat dah nak pergi tandas.

roomate aku, syaz dan sorang lagi member, su memang tak sedar la aku keluar masuk bilik. kitorang memang jenis tidur mati punya. esok pagi tu masa kak intan datang pulangkan buku baru la dorang sedar. kak intan siap suruh aku siap-siap pergi klinik. ikutkan aku taknak!! kena makan ubat kan nanti. ubat ubat pil ni lah aku lemah sikit. nak menelannya pun macam satu azab. waktu demam masa final exam pun aku takmakan ubat. puas member member pujuk makan ubat siap suruh aku tangguh exam lagi! tapi lepas tu aku makan jugak sebijik panadol bila balik rumah. muntah-muntah kali ni pun aku telan jugak lah ubat tu. memang dalam sejarah betul lah aku makan ubat.

#lepas makan ubat terus baik. tu tandanya perut aku takut dengan ubat terus sembuh cepat-cepat
#kitorang tengok adnan sempit 2. jiha dgn mel tgk cerita omputis sebab dorang tak layan cerita melayu
#disebabkan adnan sempit tu memang lawak maka aku konon konon boleh cover tersedu-sedu aku tu dengan gelak-gelak