Advertisement

Saturday, 24 March 2012

Makanan Yang Paling Senang DiMasak

Assalamualaikum

minggu ni aku balik rumah (lagi!?). memang taknak balik rumah, tapi tiba tiba rasa macam rumah tu memanggil-manggil aku je suruh balik..haha. kali ni balik aku siap bawa buku lagi. nak siapkan tutorial la katakan. tapi sampai ke saat aku tulis post ni pun tak terusik lagi tutorial tu..hehe. malam nanti aku usik tutorial, petang ni kita bersukaria dulu. maka, aku dah lama tak cerita pasal makanan yang mak aku masak, ye diulangi mak aku masak tapiiii dengan aku jadi pembantu tukang masak. kira macam aku pun tukang masak jugak la, takde la jadi tukang kacau je..cewaahhh..haha.

hidangan yang paling cepat senang dan mudah dimasak sudah tentu lah...

Sup Sayur Cendawan Bakso

tengok gambar pun tau dah senang nak masak kan. tak payah cerita la bahan-bahannya apa kan. kalau nak lagi mabelesss tambah makaroni. perghhh, gerenti meletup. ada sekali tu mak masak sup sayur makaroni, habis makaroninya tinggal kuah dengan sayur la sikit. lepas tu topup jelah makaroni dalam sup tu bila nak makan. see, senang je kan.

makanan seterusnya yang memang paling senang dimasak adalah...

Ikan Masin !!!

siapa taktau masak ikan masin memang la taktau nak cakap apa kan. kau beli ikan masin, basuh basuh sikit lepas tu campak je goreng. dah boleh makan. simple kan. 

seterusnya lauk utama kita adalahhh....

Ikan Cencaru Masak Asam Pedas

haaa..masak asam pedas ni tak susah sebenarnya tapi kadang kadang aku selalu lupa bahan-bahannya. padahal tumis cili mesin tu je. mak aku kalau masak asam pedas memang suka letak labu air sejak tahu labu air tu sedap bila dimasak buat asam pedas. 

lauk yang terakhir paling mabeeelesss and deliciossss adalahh...

Sambal Ikan Bilis

sambal bilis pun sonanngg je eh nak masaknya. tumis cili sampai garing (sampai sekarang aku tak dapat nak bajet bila cili tu nak garing..=_=) lepas tu masukkan je ikan bilis yang telah digoreng garing dan siap!! mak kata ada jenis ikan bilis yang macam sesuai dibuat goreng sambal. baru lah meletuppp bila makan..haha. maka pendek kata semua yang dimasak hari ni senang je lah tinggal nak praktikkan kan sorang sorang tu je yang aku tak berapa nak confident. satu masakan yang paling aku yakin nak masak ialah nasikkk! okbai! selamat memasak.

nota kecik:
*aku memang tak reti nak cerita resepi tu satu satu..haha.

No comments:

Post a Comment