Advertisement

Thursday, 5 July 2012

Aku Ada Short Sem..Kau Ado?

Assalamualaikum!

course aku takde cuti berbulan-bulan macam orang lain. kalau nak cuti berbulan-bulan pandai-pandai sendiri susun jadual, tarik mana-mana subjek. sebab tu ada yang boleh cuti sebab tak payah ambil short sem. tapi ada jugak yang tak ambil short sem dia nak sekalikan (atau lebih tepat nak cuti berbulan-bulan) subjek short sem tu masa tahun dua atau tiga. cuma pointer ko kena tinggi la supaya dapat ambil banyak subjek. kalau setakat pointer dua je jangan mimpi taknak ambil short sem (macam aku..haha).

hari isnin dah mula dua kuliah. memang mantap ah nak belajar banyak topik dalam dua bulan dengan ada projeknya midsem lagi. perghh..menguji tahap kebolehupayaan untuk study betul. kalau sem panjang ada gap untuk study sebelum final (even dah ade study week, msti la tak gunakan utk study kan..haha). kali ni takde gap rasanya sebab lepas seminggu cuti study week dengan raya ada final exam 4hari je. agak-agak ada gap tak untuk tiga subjek yang aku ambil. macam takde je. mesti berderet dalam 4hari tu ada exam. makanya kenalah cuba..eh bukan cuba, mesti!study time cuti study week a.k.a cuti raya tu.

subjek yang aku ambil international business (ib), perniagaan mengikut perspektif islam (pmpi) dan etika apa ntah aku lupa nama panjang dia, for short etk sudah. maka ib quite interesting yet sangat mendebarkan tiap kali masuk kelas tu. kalau boleh nak habis cepat keluar cepat. sebabnya akan ada sesi give your opinion. bab ni yang aku lemah (lec cakap student ni kurang sangat bercakap,so kita bercakap2 lah dalam kelas ni..cis~) nak bagi pandangan sendiri. aku bukan jenis outspoken so agak susah. ye praktis make perfect kan..huhu. projek dia macam mana lah nanti.

pmpi pun sama jugak. cara pembelajaran memang seronok tapi bab bila dia tanya tu yang aku tak tahan. kenapa nak tanya??huhu. part yang bagus lec pmpi dan kami dah sepakat utk menggantikan semua kuliah masa bulan puasa pada kuliah sebelum puasa ni. kitorang ada dua minggu sebelum puasa maka setiap satu hari akan ada dua sesi kuliah untuk dua topik. kelas kitorang dua kali seminggu, so jadi empat kali seminggu la kuliah kitorang tapi pada hari yang sama. kelas start pukul dua sampai pukul lima. rehat untuk solat asar lepas tu sambung balik kuliah untuk next topik pukul lima sampai la pukul lapan (mungkin akan habis sebelum maghrib). ohsem tak!haha..jadi kelas ni akan habis smpai awal bulan lapan dengan satu topik je then boleh bersuka2 kejap sebelum exam. sekurang-kurangnya kelas kitorang tinggal untuk dua subjek je lah. nasib lah projek tak payah presentation.

etk pulak aku tak sempat nak masuk kelas sebab ada meeting (oh pleasee..bajet busy). nasib baik lec bagi daftar manual untuk set dia kalau tak kena lah tunggu seminggu kemudian baru dapat daftar. aku ada program dekat melaka start sabtu 7hb ni sampai rabu 11julai. kiranya aku tak pergi kelas lah dan susahlah nak daftar manual nanti. alhamdulillah dapat lec yang memahami, boleh lah aku daftar..hehe. kelas etk pon ada projek gak, kena buat kajian kes dan ada presentation. kelas ni mungkin tak stress sangat sebab dah biasa dengan lec ni masa sem satu dulu. setakat kena bincang2 dalam kumpulan lepas tu present takde hal lah..haha (berlagak!padahal aku tak suke jugak..) apa ntah yang aku suka..ish3.

okey lah lepas ni ada meeting untuk program kat melaka. sambil tunggu budak2 ni bangun, baik habiskan men-download cerita.

No comments:

Post a Comment