Advertisement

Sunday, 16 September 2012

Matang Dah Ke?

memasuki tahun senior seharusnya menjadikan diri kita lebih matang. ouh sepatutnya takpayah tunggu nak masuk tahun senior pun sebab umur aku sendiri pun dah senior sangat. bila tengok keliling macam kagum sekejap macam mana mereka boleh jadi sebegitu matang. padahal umur mereka lagi muda. bila tengok diri sendiri rasa rendaaahhh diriii sangat sangat.

walaupun tahu kematangan seseorang dipengaruhi dengan siapa mereka bergaul yakni orang orang yang lebih tua tapi aku tetap tak memberanikan diri bergaul dengan mereka yang lebih tua. itulah apa orang kata kurang keyakinan diri. saban tahun aku dibisikkan dengan kata kata supaya yakin diri beranikan diri dan sebagainya. akhirnya keadaan sama berulang lagi. aku tetap aku. aku tetap macam ni seperti biasa. dunia aku hanyalah dihujung jari. menghadap komputer tanpa jemu.

tiba-tiba rasa nak putar balik masa zaman-zaman aku belum ada komputer. zaman dimana aku buat kerja rumah dari pagi sampai ke petang. zaman di mana buat kerja rumah pun ada checklist (kes terjumpa buku buku lama la ni). zaman di mana aku baca buku pelajaran (haa kau pelajaran tu) sebagai ganti kebosanan di waktu petang (ini aku teringat masa sekolah agama dulu, petang petang memang aku sorang je ada kat rumah. sambil study sambil tengok tv. kadang-kadang tak tgk pon. bila dengar mat kool menyanyi2 kat luar rumah terus berlari pergi beli aiskrim. best moment ever ah).

tapi sekarang dah lain. bila mak dah bersara (tu yang rasa malas nak buat kerja..ish3) semua kerja mak buat. bila adik adik yang bersekolah hanya dua orang je. bila semua adik beradik yang dah kerja kahwin tinggal satu rumah. semua tu buat aku malas nak buat kerja. dalam fikiran aku hanya terdapat satu ayat je - ramai sangat pulak manusia kat rumah ni. aku dah biasa buat kerja sorang sorang dan bila semua orang ada kat rumah aku rasa macam nak buat kerja tak syok. lagi-lagi yang buat aku sorang je. yang lain goyang kaki. sangat lah rasa tak best. maka jalan mudah adalah aku akan buat kerja bila time takde orang atau dorang tidur.

jauh aku melencong kan. daripada bab kematangan sampai ke bab malas nak buat kerja. haha. maka hal kematangan tadi aku dapat lihat pada pelajar universiti. mereka sangat matang esspecially tang muka sampai taktau beza dah bapak orang ke anak orang ni hehe. kebanyakkan daripada mereka matang dah berfikir (lagi matang daripada aku) tapi kadang-kadang tu masih ada fikiran kebudak-budakkan mereka. tapi apa-apa pun aku tetap tabik pada mereka yang matang berfikir. harapannya aku akan jadi matang dalam berfikir.

nota kecik:
#mcm sekarang ni aku dah setelkan kerja rumah seperti bagi kucing makan. :)
##aku bukan pencinta kucing tegar. pahamkan maksudnya. adioooss.

No comments:

Post a Comment