Advertisement

Friday, 19 October 2012

Couple Zaman Sekarang

Assalamualaikum semua!

kisahnya nak menyudahkan entry yang berhabuk lama dalam draft.

aku pernah terbaca satu artikel yang mengatakan jika lelaki bawa awek dia balik rumah makbapak tandanya lelaki tu serius dengan perempuan tu. dulu aku macam percaya kenyataan ni tapi sekarang tak lagi. kepercayaan aku tu diragut oleh mereka mereka yang tak reti jaga adab bila berada di rumah pasangan tersebut.

kedatangan tanpa diundang. berkelakuan seolah-olah macam dah sah jadi laki bini. hormat dengan orang tua pun dah hilang. kini satu perkara yang aku sedar bahawa aku bukan keluarga zaman moden yang membenarkan pergaulan bebas berlaku dalam rumah. juga drama movie yang selalu menayangkan adegan kapel tidur satu rumah sangat memberi kesan buruk kepada generasi sekarang terutamanya mereka yang kurang menggunakan akal fikiran mereka. 

drama korea/jepun (sebab aku banyak habiskan masa tgk korea/jepun kan) biasanya menayangkan sang kekasih yang tidur satu rumah dan kadang-kadang tu sebelah menyebelah je tidur. kalau tak tidur satu rumah mesti jadi orang gaji takpun jadi someone yang pagi-pagi tugas dia kejutkan orang tu. okey it is fine with them. tapi sebagai penonton tegar takkan lah nak ambil tu jadi ikutan. moral dia banyak kenapa taknak ikut lagi-lagi cerita jepun. oh! aku suka cerita jepun sebab kata-kata dorang sangat memotivasikan diri even cerita tu ganas giler. *disebabkan aku kurang tgk cerita melayu english thai filipino indon etc etc takdelah aku letak sebagai contoh. tapi semua cerita tu ada adegan macam tu.

sebab tu lah pun mak selalu cakap 'tengok cerita yang bukan-bukan, takde faedah baik tgk rancangan agama' dekat kitorang. sebab kita jarang nak ambil apa yang tersirat. kalau diri tu tahu apa yang betul dan salah, tahu nak seimbangkan rancangan yang ditonton, mesti mak tak kisah (sebab kadang-kadang mak pun akan tengok juga apa yang kita tengok..haha).

so bila berlaku perkara seperti selalu bertandang ke rumah siap tidur lagi sangat sangat tidak menyelesakan tuan rumah. lagi lagi kalau datang bertandang sekadar nak duduk lepak dengan pakwe/makwe mereka sahaja. tak rasa segan ke eh orang yang macam ni?